Kuusi kiinnostavaa ehdokasta

10.4.2015

Aleksis Kiven Kokoomus julkaisee listan kolmen pääteemojensa kannalta kiinnostavista ehdokkaista.

Aleksis Kiven Kokoomus ry päätti vuosikokouksessaan laatia listan sellaisista helsinkiläisistä kokoomusehdokkaista, jotka ovat eri yhteyksissä ja erilaisin tavoin toimineet yhdistykselle tärkeiden teemojen puolesta.

Pääteema 1: Poliittisen kielen ja menettelytapojen uudistaminen

Pääteema 2: Yhteisöllisen pääoman tunnistaminen ja hyödyntäminen

Pääteema 3: Aidon markkinatalouden edistäminen

Kaikki listan ehdokkaat arvostavat mielestämme Kokoomuksen sosiaalireformistista arvopohjaa. He ovat korostaneet yhteisöllisen pääoman merkitystä palvelujen turvaamiselle tai olleet aktiivisen kiinnostuneita aidon ja vastuullisen markkinatalouden edistämisestä osana poliittisia ratkaisuja. Myös sosiaalisten uudistusten puolesta puhuminen on heille kaikille ominaista. Kaikki ovat omalla esiintymisellään olleet mukana uudistamassa politiikan tekemistä yhä läpinäkyvämmäksi ja ymmärrettävämmäksi.

Lista ei tarkoita, ettei muillakin kokoomusehdokkailla olisi paljon sanottavaa AKK:n teemojen puolesta.

Esimerkkilistamme lainaukset ovat satunnaisia lausumia esitteistä ja kirjoituksista. Ne eivät anna ehdokkaista kokonaiskuvaa, joten omakohtainen tutustuminen tai nettitiedon haku on tarpeen.

57 Jaana Pelkonen

”Kaikki eivät lähde elämänpolulleen samalta viivalta, mutta kaikilla suomalaisilla on oltava tasavertaiset mahdollisuudet hyvään elämään ja itsensä toteuttamiseen. Sivistynyt yhteiskunta huolehtii heikommista holhoamatta.”

61 Laura Räty

"Paras lääke yksinäisyyteen on toinen ihminen. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan vahvuus on viranomaisten ja järjestöjen yhteistyössä."

63 Sari Sarkomaa

”Ketään ei saa jättää yksin. Hyvinvoinnin vahvistamiseen tarvitaan kaikki: järjestöt, yritykset, innovaatiot sekä innostus tehdä asioita yhdessä uudella tavalla.”

64 Daniel Sazonov

”Tulevaisuuteen katsovaa politiikkaa voidaan rakentaa vain kestävän taloudenpidon varaan. Erityisen tärkeää se on nuoren - velat maksavan tai velkataakan alle musertuvan - sukupolven näkökulmasta. Meidän on lopetettava yli varojemme eläminen (…). Jos emme ryhdy tähän nyt, kun joustoa vielä on, joudumme tekemään rajuja ratkaisuja pakon edessä, kun eläkepommi realisoituu.”

65 Nina Suomalainen

”Muidenkin kuin vain itsensä työllistäminen yrittäjyyden kautta on kuitenkin haastava ja kunnioitettava laji, johon ei tuosta vain lähdetä. Kokoomuksen talouspolitiikan perusteesinä on kannustava verotus. Verotuksen tulee kannustaa työnteon lisäksi myös työllistämään ja yrittämään.”

66 Juhana Vartiainen

"... palveluvastuut ja tulonsiirrot luotiin aikana, jolloin työikäiset ikäluokat kasvoivat ja verotuloja riitti. Nyt on entistä vähemmän ihmisiä töissä. (...) Siksi tarvitsemme uuden yhteiskuntasopimuksen. Sen kivijalka on, että teemme elämämme aikana riittävästi työtä, jotta voimme rahoittaa hyvinvointimenomme."