Puoluekokousaloite 2016 nro 1/3: Mikro- ja pienyritysten toimintaympäristön parantaminen kotimarkkinoilla

18.4.2016 klo 12:05

Aleksis Kiven Kokoomus ry (Helsinki)

PUOLUEKOKOUSALOITE 2016

ALOITE MIKRO- JA PIENYRITYSTEN TOIMINTAYMPÄRISTÖN PARANTAMISESTA KOTIMARKKINOILLA

Suomen viimeaikainen taloudellinen kehitys on tunnetusti ollut EU-maiden heikoimpia eikä valoa ole vielä näkyvissä lähivuosina. Kansainvälinen suhdanne ei käy enää selityksestä. Syy on omissa rakenteissamme. Hallitus on kiinnittänyt huomiota aivan oikein kansainvälisen kilpailukyvyn parantamiseen rakenteellisia ongelmia ratkaisemalla, mutta samalla on jäänyt liian vähälle huomiolle kotimarkkinoilla toimivien mikro- ja pienyritysten toimintaedellytysten turvaaminen. Näiden yritysten joukossa on osaamispohjaisia palvelualan toimijoita, joissa on potentiaali tulevaisuuden taloudelliselle dynamiikalle.

Suomessa on yrityksiä noin 280 000. Niistä alle 10 työntekijän mikroyrityksiä on 93 % (noin 265 000 kpl) ja alle 50 työntekijän pienyrityksiä 5 % (noin 15 500 kpl). Nämä pääosin kotimarkkinoilla toimivat yritykset ovat avainasemassa Suomen kroonisten talous- ja työllisyysongelmien ratkaisemisessa, mutta silti ne joutuvat toimimaan koko ajan yhä vaikeammassa tilanteessa.

Keskeisiä ongelma-alueita on kolme:

1. Puhtaasti kotimarkkinoilla toimivat suuryritykset levittävät toimintansa yhä uusille alueille. Niiden ylivertainen kilpailuetu perustuu usein markkinoita vääristäviin julkisen sektorin tukiin ja korporaatioiden antamaan suojaan. Puhtaasti markkinoilla asemansa ansainneet mikro- ja pienyritykset ovat epäreilussa kilpailutilanteessa näihin oligopoliyrityksiin verrattuna. Nämä historiallisista syistä syntyneet privilegiot on purettava.

2. Suomalaista byrokratiaa moititaan usein perusteetta turhien ongelmien aiheuttamisesta mikro- ja pienyrityksille. Suurin osa julkisesta byrokratiasta on kuitenkin välttämätöntä ja hyvin organisoitua. Säännöt kuuluvat länsimaiseen demokratiaan. Näin on erityisesti verotukseen ja yrityksen rekisteröintiin liittyvissä asioissa. On kuitenkin suuri määrä normeja, joiden noudattaminen on helppoa suuryrityksille, mutta vaikeaa mikro- ja pienyrityksille. Voikin sanoa, että vastoin yleistä mielikuvaa, mikro- ja pienyrittäjän on Suomessa helppoa yrittää, mutta vaikeaa päästä markkinoille. Tämäkin kotimarkkinoiden suuryritysten perusteeton kilpailuetu on purettava.

3. Julkisen sektorin hankinnat räätälöidään usein niin, ettei mikro- ja pienyrityksillä ole todellista mahdollisuutta menestyä niissä. Kaikkien julkisten sektorin hankintojen yhteydessä tulee pohtia, miten mikro- ja pienyritysten tasapuolinen mahdollisuus menestyä kilpailuissa taataan.

Kotimarkkinoilla toimivat suuryritykset ovat suuryrityksiä historiallisista syistä. Osa niistä ei ole saavuttanut asemaansa markkinoilla osoittamansa erinomaisuuden kautta, vaan erilaisten poliittis-hallinnollisten järjestelyjen seurauksena. Mikro- ja pienyritysten toimintaympäristön parantamisella voidaan Suomeen luoda joustava ja työllistävä taloudellinen rakenne sekä erittäin merkittävästi lisätä kotimarkkinoiden dynamiikkaa ja kulutuskysyntää.

Aleksis Kiven Kokoomus esittää, että:

Kokoomuksen tulee periaateohjelmaa laatiessaan erikseen huomioida kotimarkkinoilla toimivien mikro- ja pienyritysten toimintaympäristön parantamistavoitteet luopumalla tukemasta kotimarkkinoilla toimivien suuryritysten asemaa ja edistämällä siten reiluja markkinatalouden rakenteita kotimarkkinoilla.