Puoluekokousaloite 2016 nro 3/3: Korkeakoulutuksen uudistuminen on mahdollisuus Suomen tulevaisuudelle

18.4.2016 klo 11:50

Aleksis Kiven Kokoomus ry (Helsinki)

PUOLUEKOKOUSALOITE 2016

KORKEAKOULUTUKSEN UUDISTUMINEN ON MAHDOLLISUUS SUOMEN TULEVAISUUDELLE

Uudistettu yliopistolaki tuli voimaan vuoden 2010 alussa. Kokoomus oli aktiivinen lain valmistelussa ja sen tavoitteiden asetannassa. Lain tarkoitus oli lisätä yliopistojen autonomiaa, yksinkertaistaa yliopistojen sisäistä päätöksentekoa, luoda akateemiselle johtajuudelle paremmat edellytykset sekä vahvistaa yliopistojen omaa varainhankintaa.

Nykyinen hallitus on pakotettu talouden sopeutukseen, joka näkyy myös yliopistoihin kohdistuvina leikkauksina. Tämän hallituskauden aikana tehtävien leikkausten jälkeen yliopistojen rahoitus laskee lähelle vuoden 2010 tasoa. Tämä on saanut yliopistolain kriitikot hereille. Julkisuudessa on esitetty vaatimuksia yliopistolain muuttamisesta ja paluusta ainakin osittain vanhaan johtamisen järjestelmään, joka takaisi henkilöstölle lainsäädännön kautta paremmat vaikutus- ja osallistumismahdollisuudet.

Suomalainen korkeakoululaitos on maantieteellisesti kattava. Yliopistoja Suomessa on 14 ja ammattikorkeakouluja 24. Tätä oppilaitosverkostoa täydentävät kuusi yliopistokeskusta. Suomessa yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on laaja koulutustehtävä, jota tulee tarkastella kokonaisuutena. Resurssit ovat rajalliset, jonka johdosta koulutuksen päällekkäisyyksiä on purettava ja yliopistoilta ja ammattikorkeakoluilta on edellytettävä selkeää profiloitumista.  Samalla on tärkeä säilyttää yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen ominaispiirteet: yhtäältä vahva tutkimusorientaatio ja toisaalta vahva ammatillisen osaamisen korostaminen.

Finanssikriisin jälkeen Suomen toipuminen on ollut hidasta. Elinkeinorakenteemme ei ole ollut kestävällä pohjalla globaalissa ja nopeassa muutoksessa. Tulevaisuuden kasvuennusteet eivät ole rohkaisevia. Osaaminen ja sivistys ovat olleet avainasemassa Suomen menestyksen rakentamisessa. Nyt myös yliopistojen välillä käydään kiristyvää kansainvälistä kilpailua parhaista osaajista, parhaista tutkijoista ja opettajista.

Suomen kannalta on välttämätöntä jatkaa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kehittämistä. Niiden vaikuttavuus avaa mahdollisuudet talouden kehitykselle ja yhteiskunnan dynamiikalle. Tämä kehittäminen tarkoittaa yliopistojen profiloitumisesta ja päällekkäisyyksien purkamisesta, yliopistojen sisäisten toimintatapojen ja -mallien kehittämistä niin, että yliopistojen ydintoiminnoilla on mahdollisuus kehittyä ja vastata kansainväliseen kilpailuun. Tämän vuoksi Aleksis Kiven Kokoomus esittää myös yliopistojen ja korkeakoulujen toiminnan vaikuttavuuden ottamista keskeiseksi osaksi niiden julkista rahoitusta.

Aleksis Kiven Kokoomus esittää, että:

Hyväksyessään tämän aloitteen puoluekokous velvoittaa puoluejohdon toimimaan aloitteessa esitettyjen perusteluiden mukaisesti niin, että yliopistojen ja korkeakoulujen profiilit täsmentyvät, niiden toimintojen päällekkäisyydet vähenevät ja vaikuttavuus muodostuu yhdeksi keskeisimmistä toiminnan arviointikriteereistä.