Lukkarinkoulu 18.5. klo 17.15 / Aito markkinatalous ja kokoomuksen linja

8.5.2016 klo 12:00

Tervetuloa Aleksis Kiven Kokoomuksen perinteiseen Lukkarinkouluun! Tällä kertaa keskitymme yhteen AKK ry:n kolmesta pääteemasta otsikolla ”Aito markkinatalous ja kokoomuksen linja”.

Aika: keskiviikko 18.5.2016 klo 17.15
Paikka: Ravintola Zinnkeller (Meritullinkatu 25)
Järjestäjä: Aleksis Kiven Kokoomus ry

Alustajaksi on saatu kansanedustaja ja kokoomuksen puheenjohtajaehdokas Elina Lepomäki. Mukana myös kommenttipuheenvuoro.

Lyhyt johdanto Lukkarinkoulun teemaan:

Aito markkinatalous tarkoittaa reilua ja toimivaa yritysten toimintaympäristöä. Nykyinen Suomessa vallitseva "korporaatiotalous" ei voi kehittyä aidoksi markkinataloudeksi, ellei julkinen hallinto ala purkamaan kotimarkkinoilla toimivien "korporaatioyritysten" privilegioita voimakkaasti. Aidon markkinatalouden toiminnan vahvistamiseksi tarvitaan siis voimakasta julkista regulaatiota. Kokoomuksen pitää luoda tässä uusi linja.

Tilanne on paha erityisesti mikro- ja pienyritysten näkökulmasta, jotka edustavat 95% yritysten kokonaismäärästä. Suomen tosiasialliset monopolit päivittäistavarakaupassa (S- ja K-ryhmä), asuntotuotannossa (SATO ja VVO) ja esim. apteekkien harjoittamassa ei-apteekkitoiminnassa estävät paikallisen ja elinvoimaisen yritystoiminnan syntymisen. Alkon omituinen monopoliasema tulisi purkaa. Lukuisat etujärjestöjen ja julkisen sektorin piirissä toimivat "yritykset" järjestävät kassavirtansa ei-markkinataloudellisin keinoin. Korporaatioyritykset kykenevät tehokkaasti lobbaamaan yritystoimintaa säätelevien normistojen kehitystä epäterveellä tavalla.

- Millainen Kokoomuksen linjan pitäisi olla tässä asiassa?
- Miten sosiaalisen markkinatalouden linja ja aidon markkinatalouden ideologiat kohtaavat?
- Missä tarvitaan lisää ”antitrusti”-regulaatiota ja missä regulaatiota tulisi purkaa?
- Mitkä ovat polttavimmat ongelmat aidon markkinatalouden edistämisessä?
- Onko Kokoomuksessa kaksi eri talouspoliittista linjaa ja missä ne isot erot ovat?

Etukäteisaineistona toimivat tilaisuuden teemaan liittyvät AKK ry:n aloitteet kesäkuun puoluekokoukselle:

1. Aloite mikro- ja pienyritysten toimintaympäristön parantamisesta kotimarkkinoilla
2. Luottamusta lisäämällä ketteryyssopimuksiin – Suomi tarvitsee sosiaalista markkinataloutta

Ilmoitathan tulostasi seuraavan linkin kautta: https://my.surveypal.com/lukkarinkoulu2016

Tervetuloa!

Mikko Virkamäki, puheenjohtaja