AKK ehdottaa Kokoomukselle arvo- ja tulevaisuusfoorumia

24.8.2020

Kokoomuksen aatekeskustelu on viime aikoina ollut mainiota, mutta hajanaista. Vaikka puolueen periaateohjelma on vastikään uusittu - ja tulos on varsin hyvä - puolueen identiteetin kiteyttäminen tätä aikaa ja tulevaisuutta varten tarvitsee kipeästi uuden keskustelufoorumin ja ajattelun alustan. Tässä yhdistyksemme tekemä aloite syyskuussa 2020 pidettävälle puoluekokoukselle.

Aleksis Kiven Kokoomus ry:n puoluekokousaloite

Kokoomuksen Arvo- ja tulevaisuusfoorumin perustamiseksi

Kokoomus tarvitsee uuden foorumin puolueen identiteetin kirkastamiseksi, kansalaisluottamuksen vahvistamiseksi sekä aidon tulevaisuuspolitiikan suunnittelun tueksi.

Puolueessa on eduskuntakuntavaalien jälkeen virinnyt vilkas keskustelu kokoomuksen identiteetistä, linjasta ja asemoitumisesta politiikan kentällä. On mietitty niin puolueen sijoittumista erilaisille arvo- ja aatekartoille kuin sen suhdetta päivänpoliittisempaan keskusteluun, trendeihin ja valta-asetelmiin.

Tähän mielipiteidenvaihtoon ja kokoomuksen olemuksen luotaamiseen ovat osallistuneet monet. Mukana on ollut niin henkilöjäseniä kuin aktiivisia yhdistyksiäkin – mainittakoon tässä yhdistystenvälisenä kehuna Helsingin Edistyskokoomuksen ylläpitämä blogi-palsta. Myös useat aktiivipoliitikot ovat esittäneet näkemyksiään. Puoluejohto ja -toimisto ovat puolestaan antaneet kokonaisuuteen ison panoksen mm. syksyn ja alkukevään kenttäkierroksilla. Ajatuspaja Toivo on sekin käsitellyt samaa teemaa ja julkaissut (Marttisen ja Mäki-Lohiluoman) kirjan 10 teesiä modernille oikeistolle.

Tämä keskustelu elintärkeine aiheineen on ollut tervetullut. Mutta samalla on syytä huoleen. Miten tuon – hienon, mutta tähän asti hajanaisen – keskustelun hedelmät saadaan talteen ja jokaisen jäsenen tietoon? Jatkuuko ja kehittyykö suurten kysymysten ajattelu kokoomuksessa?  Päivänpolitiikan puhurit, gallupit, somemyrskyt, talous, koronapolitiikka – kaikki uhkaavat käydä arvokysymysten ja tulevaisuuspolitiikan yli.

Entä kansalaiset ja kokoomus, miten olemme suomalaisten elämän ja sielunmaiseman tasalla? Tänään näyttää siltä, että emme ole. Tai ainakaan emme saavuta sellaista vastakaikua kansalaisten ja esimerkiksi nuoren sukupolven keskuudessa kuin itse koemme ansaitsevamme.

Puolueen järkeen ja vastuullisuuteen luotetaan, mutta uskottavuuskamppailua ei käydä vain ”järkevyydellä”, vaan ensiksi kestävillä ja vetoavilla arvoilla, ja vasta sitten vaikutuksilla. – Kokoomuksen sydän tarvitsee tahdistamista – siis tahdistamista kansalaisten tunteiden ja arvojen kanssa. Viime vaalien tunnuslause ”Luotamme Suomeen” oli kyllä oikeilla jäljillä, mutta on uskallettava kysyä, luottavatko suomalaiset meihin. Ja silloin kun eivät, meidän on selvitettävä sekä itseltämme että muilta, miksi niin on.

Myös tämä kansalaisyhteyden vahvistamisen ja löytämisenkin teema on otettava uuden miettimisen kohteeksi. Mielipidemittaukset ja vaalitulokset eivät hyvinkään analysoituina riitä.

Näiden syiden takia ja koska kokoomuksella ei ole – ainakaan periaateohjelman uudistamisten väliaikoina – vakiintunutta, periaatteisiin syventyvää ja asiasektorit sekä vaalitarpeet ylittävää toimintatapaa, yhdistyksemme esittää että

Hyväksyessään tämän aloitteen puoluekokous edellyttää, että puoluehallitus ryhtyy toimenpiteisiin Kokoomuksen Arvo- ja tulevaisuusfoorumin perustamiseksi.

Arvo- ja tulevaisuusfoorumin asiasisällöt tarkentuvat itse toiminnassa, mutta hyväksyessään aloitteen puoluekokous edellyttää, että Foorumi syventyy ainakin seuraaviin, monet politiikan alat läpäiseviin teemoihin

• kokoomuksen olemusta koskevan keskustelun yhteen vetäminen ja sen parhaiden ajatusten syventäminen
  • kokoomuksen ja kansalaisten välisen luottamuksen parantaminen ja asiaan liittyvien ongelmien selvittäminen
  • pitkäjänteisen talouspolitiikan mallit – niitä tarvitaan koronan jälkeen enemmän kuin koskaan. On tarjottava toivon ja toimeliaisuuden tulevaisuusnäkymä kansalaisille. Eikä tuo visio voi olla pelkkä vyön kiristäminen.
  • mahdollisuuksien tasa-arvoa ja ihmisen toimijuutta tukeva koulutuspolitiikka sekä siihen perustuva puolueen sivistyslinjan uudelleenrakentaminen
  • samoihin arvoihin perustuvan, modernin työ-, elinkeino- ja sosiaalipolitiikan linjaaminen
  • toimiva, ympäristövastuinen kiertotalous ja tuotteiden kestävyys
  • omavastuun, yhteisvastuun ja hyvän yhteisöllisyyden keskinäinen riippuvuus

Foorumi ei ohita periaateohjelman linjauksia, vaan syventää ja kehittää niitä. Myös sen suhde erityisohjelmiin ja sektorikohtaiseen valmisteluun on näitä tukeva ja uusia impulsseja antava.

Toiminta voidaan toteuttaa monin tavoin, mutta esimerkiksi aate- ja arvoteemoihin syventyvien ja tulevaisuuspolitiikkaa pohjustavien seminaarien sarja voisi täyttäisi aloitteen idean. Sen sijaan pelkkä tai ensisijainen työskentely sähköisessä verkossa ei täytä oppivan ja sitouttavan aatetyön tavoitetta.

Työnjako puolueorganisaatiossa voi sekin tapahtua eri tavoilla. Yksi mahdollisuus on sitouttaa jäsenliitot ja piirit toiminnan suunnitteluun ja organisointiin. Lisäksi olisi erityisen arvokasta kutsua mukaan aate- ja ohjelmatyön aktiiveja. Esimerkiksi aatesukupolvien kohtaaminen Foorumilla ja sen suunnittelussa on mahdollisuus, jota ei kannata hukata.

Vaikka Foorumilla tulee olemaan isoja myönteisiä vaikutuksia sekä puolueen tavoitteenasetteluun että tuleviin vaalimenestyksiin, sen tarkoitukset ovat syvemmät. Siksi myös toimintajänteen tulee pitkä ja vaalikausista riippumaton.

– Tarvitaanko tällainen foorumi sitten myös pysyvänä toimintamuotona? Jos meiltä kysytään, niin kyllä. Sen tarve ei tule katoamaan.

Heinäkuussa 2020

Aleksis Kiven Kokoomus